شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
اربعین

حوزه/ خوشنویس و هنرمند نقاشی‌خط گفت: در راهپیمایی اربعین می‌توان کارهای هنری نیز عرضه کرد. یعنی موکب‌هایی نمایش دهنده آثار هنری باشند این اتفاق چندین سال است رخ می‌دهد و موکب‌های هنری آثار هنرمندان را به نمایش در می‌آورند حتی برخی گروه‌های نمایشی اجرای برنامه دارند این اتفاقات باید بیشتر حمایت شود تا توان دستاوردهای عظیم‌تری داشت.

محمد بخشی‌زاده خوشنویس و هنرمند نقاشی‌خط در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: راهپیمایی اربعین به دلیل جمعیت گسترده‌ای که در آن حضور دارند یک اتفاق بسیار مهم در جهان اسلام است. این موضوع باعث می‌شود راهپیمایی اربعین، ظرفیت‌های بسیار بالایی برای کارهای نمایشی داشته باشند من راهپیمایی اربعین را تجربه کردم و لذت معنوی آن را هم چشیده‌ام. حس و حال اربعین به اندازه‌ای شیرین است که شاید با کلام نتوان آن را بیان کرد و تنها هنر باشد که گویای گوشه‌ای از یبایی‌های اربعین باشد.

وی افزود: در راهپیمایی اربعین تنها شیعیان حضور ندارند بلکه تنوع در این راهپیمایی بسیار است. در این آیین الهی اهل سنت و دیگر پیروان ادیان آسمانی نیز حضور دارند. تنوع دیگر در بحث سنی است در این رویداد عظیم از کودک تا سالخورده در راهپیمایی دیده می‌شوند. همچنین گستره فکری نیز در این راهپیمایی وجود دارد یعنی هم تحصیل کرده و هم افراد غیر دانشگاهی عاشقانه در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و جالب است که همگی همانند برادر کنار هم همراه می‌شوند.

این خوشنویس ادامه داد: نکته دیگر اینکه در راهپیمایی اربعین می‌توان کارهای هنری نیز عرضه کرد. یعنی موکب‌هایی نمایش دهنده آثار هنری باشند، این اتفاق چندین سال است رخ می‌دهد و موکب‌های هنری آثار هنرمندان را به نمایش در می‌آورند حتی برخی گروه‌های نمایشی اجرای برنامه دارند این اتفاقات باید بیشتر حمایت شود تا توان دستاوردهای عظیم‌تری داشت. همچنین توصیه می‌کنم از هنرمندان دیگر کشورها نیز برای پرداختن به موضوعات عاشورایی در راهپیمایی اربعین بهره برده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه شکل از هنر ظرفیت‌های بیشتری برای کار عاشورایی دارد، گفت: چندان در این رابطه فرقی دیده نمی‌شود چون همه هنرها قادرند به راهپیمایی اربعین توجه کنند، اما نکته مهم اینجاست که آثار خلق شده باید در خود تفکر و اندیشه داشته باشند وگرنه اگر بخواهیم به صورت سطحی و شعاری به این موضوع نگاه کنیم صرفاً اثری خلق شده بدون اینکه جریان سازی داشته باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز از هنرمندان معتقد در این عرصه بهره برده شود.

بخشی‌زاده در انتهای سخنانش تصریح کرد: تصویرگری از راهپیمایی در اشکال مختلف هنر عامل تحکیم وحدت است چراکه برخی تبلیغات اسلام ستیزانه می‌خواهند چهره‌ای خشن از اسلام به جهانیان نشان دهند اما راهپیمایی اربعین در کنار فریضه‌هایی نظیر حج می‌تواند نقشه دشمنان را خنثی کند اسلام دین رفعت و مهربانیست پس اگر هنر در این رابطه کارکرد مطلوبی داشته باشد مطمئن باشید بهترین تبلیغات رخ داده و شاهد گرایش بیشتر مردم جهان به اسلام خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha